LLM versija
MĀKSLAS DZĪVE
Nac. opera. Šovakar, 24. sept., „Ieleja”. Piektd., 25. sept., skoln. izrādē „Uguns un Nakts”. Sestd., 26. sept., „Aklās acis”. Svētd., 27. sept., „M-me Butterfly”.
Nacionālās operas direkcija ziņo, kā oktobra pirmās dienās Rīgā iebrauks vācu pazīstamais operu diriģents un ilggadējais Berlīnes Filharmonijas un Blüthnera orķestra vadītājs Kamillo Hildebrands, lai diriģētu „Zaļamo” Nac. operā. Pēc notikušās debijas direkcija cer Hildebrandu saistīt uz visu sezonu.
Nac. teātrs. Šodien, p. 5 p. p., skoln. izr. Bernara Šova „Svētā Janna”. Piektd., 25. sept., p. pus 8 vak., Lilijas Stengeles viesu izrāde Skriba „Adrienna Lekuvrē”. Sestd., 26. sept., Lilijas Stengeles viesu izrādē Bernšteina „Zaglis”. Svētd., 27. sept., dienā „Jūdīte”, vakarā „Inteliģenti”.
Dailes teātrs. Šovakar, pus 8 v., „Juku jukām”. Piektd., 25. sept., pus 8 vak., „Laupītāji”. Sestd., 26. sept., „Čarļa krustmāte”. Svētdien dienā „Laupītāji” un vak. „Čarļa krustmāte”. Otrd., skoln. izr. „Laupītāji”.
L. Liberta zīm. un glezn. studijā, Antonijas ielā 1, dz. 2, var pieteikt jauni audzēkņi no 7—9 vak.
Prof. Egons Petri, viens no vislielākiem mūslaiku pianistiem, koncertēs pirmo reizi Rīgā šovakar, p. 8 vak., konservatorijā, izpildot Bača—Buzoni, Bača—Liszta, Cēzara Franka, Šopēna darbus. Biļetes pie P. Neldnera.
Igauņu operdziedātājs, dram. tenors Tenno Vironi, Florences, Veronas, Ravennas operu solists, par kuru itāļu, amerikāņu un franču prese sniedz visai atzinīgas atsauksmes, uzstāšies sestdien, 26. sept., p. 8 v., konservatorijā, piedaloties iecienītam igauņu pianistam prof. T. Lemba. Biļetes pie Neldnera.
Gerharda Hauptmaņa traģēdija „Velands”. Hamburgas „Deutsches Schauspielhaus” savā 25 gadu jubilejā nupat izrādījis Hauptmaņa jaunāko darbu, 3 cēlienu traģēdiju sešpēdu jambos „Velands”, paša autora režijā, ar viņa dēla, Ivo Hauptmaņa dekorācijām. H. atdzejojis „Eddas” teiku par kalēju Vilandu, kuru ķēniņš Nīdhēdrs (Hauptmaņa Harolds) sakropļojis, lai pilnīgi būtu savā kalpībā. Vilands atriebjas ķēniņam un aizlido uz pašizgudrotiem spārniem. Atriebības problēmu Hauptmanis padarījis par traģēdijas centrālo. Dramatiskās vietas, kur Velands nokauj ķēniņa dēlus, liek tam dzert no dēla galvas kausa un parāda kailu, piesmietu ķēniņa meitu, esot arī liriski visstiprākās un spēkā atgādinot Šekspīru. Valodā esot lugas lielākā vērtība. Filozofija neesot tik stipra, un lieliskie simboli dažādi tulkojami un neskaidri. „Velandam” trūkstot dramatiskas uzbūves: lugas vietā H. patiesībā uzrakstījis tikai vienu lomu: Velandu. Tomēr pēc dzejnieciskā spēka „Velandu” kritika apzīmē par vienu no ievērojamākiem Hauptmaņa pēc naturalistiskā laikmeta darbiem. H. pasaules uzskats pēdējā laikā saucams par rezignēti pesimistisku. „Velands” idejiski pieslēdzas „Baltam Pestītājam” un „Indipodiem”. „Velandu” varot izprast arī indivīda sacelšanos pret ārējo varu. Hauptmaņa tēli nebijuši hamburgiešiem pa spēkam; kritiķi vēlās redzēt Velanda lomā Kloepferu, ķēniņa lomā — Hartmani un princeses — Höfflich. Teātrim trūcis arī drosmes (meitas parādīšanas skatā tēvam un līgavainim). Princese — E. Beilke bijusi tipiskā vienveidībā.
O. L.
LNB periodikas digitalizācijas OCR versija
MĀKSLAS DZĪVE
■ac. opera. Šovakar, 24. sept, .Ideja". Piektd.. 25 tapt., «kola. izrādē .Uguns nn Nakts*. Sestd.. aapt, .Aklāi ads". Svētd., 27. sept, .M-me Butterfly". Nacionalflsj operas direkcija ziņo, kl oktobra pirmās dienās Rīgā iebrauks sāca pazīstamais operu diriģenta un ilggadējais Berlines Filharmonijas un Blithnera orķestra vadītājs Kamillo Hildebrands, lai diriģētu .Zaļam!" Mac operā. Pēc notikuias debijas direkcifa Cer Hildabraodu ssistlt uz visa sezonu. Hae. teātra. Šodien, p. 5 p. p. skoln. isr. Beraara Šova .Svētā Zanns'. Piektd., 25. sept., p. pus 8 vak., Lilijas Stengeles viesa izrāde Skriba , Adrienna Lekuvrēr". Sestd., 26. sept. Lilijas Stengeles viesu izrādē Bemileina .Zaglis. Svētd., 27. sept, dieni .Jādīta', vakari .Inte■genti". Dailas teātra. Šovakar, pos 8 v., .Juka jukām. Piektd., 25. sept, pus 8 vak., .Laupītāji. Sestd., 28. sept, .Čarļs krustmāte. Svētdien dienā "Laupītāji* us vak. .CarU krustmāte. Otrd., skolo. isr. .Laupītāji. L. Liberta aira. un glezn. studiju. Anteaijas ielā 1, dz. 2, var plet. jaaoi audzēkņi no 7—9 vak. Prof. Egons Petrl, viens no vislielākiem mūslaiku pianistiem koncertēs pirmo reizi Rīgā šovakar, p. 8 vak., konservatorijā, izpildot Bacba — Buzoni, Baeba — Lista, Cezsra Franka, Sopena darbus. Biļetes pie P. Neldnera. Igauņu operdzisdātfljsf dram. tenora Tenno Vironiy Florences, Veronas, Raveoas operu solists, par kura itsZu. amerikāņu un franču prese sniedz visai atzinīgas atsauksmes uzstāsies sestdien, 28. sept, p. 3 v.. konservatorijā, piedaloties iecienītam igauņu pianistam prof. T. I eroba. Biļetes pie Neldnera. Gerharda Hauptmana traģēdija ,Vslande*. Hamburgas .Deutscbes Scbasspielhaus' aavā 25 g. jubilejā nupat izrādījis Hauptmaņa jaunāko darba, 3 cēlienu traģēdiju seipēdu jambos ~ Velanda", paļā autora režijā, ar viņa dēla, Ivo Hsuptmsņa dekorācijām. H. atdzejojis .Eddas" teiku par kalēju Vilandu, kuru ķēniņi Nidhedrs (Hauptmaņa Harolds) sakropļojis, lai pilnīgi dabūtu savā kalpībā. Vilands atriebjas ķēniņam un aizlaidās uz pažirgudrotiem spārniem. Atriebības problēmu Hauptmania padarījis par traģēdijas Centrālo. Dramatiskās vietas, kar Velands nokauj ķēniņa dēlus, liek tam dzert no dēla galvas kausa un parāds kailu, piesmietu ķēniņa meita, esot ari liriski visstiprākās un spēkā atgādinot Šekspīru. Valodā esot lugas lielākā vērtība. Filozofija neesot tik stipra, un lieliskie simboli dažādi laikojami nn neskaidri. .Velandam" trūkstot dramatiskas uzbūves Lugas vietā H. patiesībā uzrakstījis tikai vienu lomu! Velandu. Tomēr pēc dzejnieetskā spēka .Velanda" kritika apzīmē par viena no ievērojamākiem Hauptmaņa pēc satura!istiskā laikmeta darbiem. H. pasaules uzskata pēdējā laikā saucams par rezignēto pesimistiska. .Velands* idejiski pieslēdzoties .Baltam Pestītājam" un .Indipodiem". .VelandS* varot izprast ari indivīds sacelšanās pret ārējo vara. Hauptiusņa tēli nebijuii hsmburdxieèism pa spēkam ; kritiķi vēlās redzēt Velanda lomā (Cloepferu, ķēniņa lomā — Harrmani un princeses — Hôf.ichi. Teātrim trūcis ari drosmes (meitas parādīšanas skatā tēvam un līgavainim i. PriaCcso — E. Beilke bijāsi bpistvārnas.
O. L